ناباوران

اسلام آمیزه‌ای است از جنایت، تجاوز و خرافه؛ آنچه که سوداگران دینی آن را معجزه ای الهی می‌ خوانند، خرافاتی بیش نیست. در این دین زن وسیله ای است جنسی در اختیار مرد، مجوز تصاحب زنان کفار نیز در همین راستاست. تاریخ جانیان زیادی را به خود دیده، اما محمد تنها جنایتکاری است که پیروانش طبق سنت او همچنان جنایت و قتل می کنند. در این دین تنها مسلمانان انسان شمرده می‌شوند و دیگران جانور؛ پس با مشعل روشنگری، سایه سنگین، سیاه و تاریک مذهب را که همان اندیشه‌ی ضحاکین مار به دوش است را از میهنمان بر خواهیم چید.

جستجو کردن موضوعات خاص (لطفا کلمات مربوطه را وارد نمائید)

100 مورد از تناقضات و اشتباهات ساختاری قرآن

 بزرگترین تناقض ادیان در این است که اگر خدایشان پدید آورده تمام جهان است، پس آیا منطقی است که خدا به زمینی بسیار کوچک، تا این اندازه ا...

۱۳۸۸ اسفند ۱۵, شنبه

آیا "علم و تکنولوژی" لفظ درستی است؟

فرق علم و دانش.

علم، واژه‌ای است عربی، به معنای اطلاع پیدا کردن از موضوعی است که پیش از آن بر بیان کننده و یا شنونده پوشیده باشد:

الآنَ خَفَّفَ اللّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا...(انفال/66) اينك الله از شما سبک نمود (به شما تخفیف داد) و دانست (عَلِمَ) كه در شما ضعفى هست...

روی همین اصل بود(و است) که به آگاهان از امور دین، عالم می‌گفتند؛ زیرا آنها خود را مسلط بر تمام علوم انسانی می‌دانستند.

در قدیم، عالم(دانشمند) را عالم نمی‌نامیدند مگر اینکه از علوم دینی آگاهی پیدا می‌کرد؛ به همین خاطر بود که تمام دانشمندان تاریخی ما، مجبور بودند که در زمینه‌ی دین نیز تخصص داشته باشند.

با پیشرفت تکنولوژی، کلمه‌ی علم در بسیاری از شاخه‌ها به دانش تغییر پیدا کرد.

زبان فارسی در این زمینه، خود را با هر دو واژه‌ی علم و دانش سازگار نموده است، بدین صورت که از یک سو برای شاخه‌ای از اطلاعات که به خود انسان و سرنوشت او مربوط می‌گردد،علم گفته می‌شود، مانند علوم اجتماعی و .... . و به شاخه‌ای دیگر از آگاهی که با علوم انسانی سر و کار ندارد و بیشتر متکی بر تجربه و آزمایش هستند را دانش می‌گویند.

البته اثر نامیدن علم در دانش‌های باسابقه بیشتر مشهود است؛ مانند پزشکی(علوم پزشکی) که صد البته کاملا اشتباه است؛ این اشتباه در دانش‌های نوین تاحدود زیادی ویرایش شده؛ مانند دانش هسته‌ای و... .

دانش ترجمه‌ی ساینس می‌باشد و به هیچ عنوان نمی‌تواند معادل علم باشد.

متأسفانه گردانندگان تقریبا تمام سایت‌های اجتماعی به این اصل مهم توجه نمی‌کنند و به موضوعات مربوط به دانش؛ از لفظ علم استفاده می‌نمایند، کلمه‌ای(علم) که معطوف به تکنولوزی است و از آن زیر عنوان علم و تکنولژی یاد می‌شود.

باید به این نکته توجه شود که علم با تکنولوژی دو کلمه‌ی نامأنوس هستند و بهترین ترجمه، همان و دانش و فناوری(تکنولوژی) است.

هیچ نظری موجود نیست:

Translate

بايگانی وبلاگ