مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (جمعه/5) مثل كسانى كه تورات بر آنان بار شد سپس آن را (بر خود) بار نکردند مانند مثال خرى است كه كتابهائی را بر پشت میشکد، چه بد است مثال گروهی كه نشانههای الله را به دروغ گرفتند و الله مردم ستمگر را راهنمائی نمیکند.
در ایه بالا قرآن آشکارا به یهودیانی که از پذیرش دین اسلام خودداری میکنند توهین میکند.
و انگار الله خر را برای تمسخر آفریده است:
در ایه بالا قرآن آشکارا به یهودیانی که از پذیرش دین اسلام خودداری میکنند توهین میکند.
و انگار الله خر را برای تمسخر آفریده است:
وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ (لقمان/19) و در راه رفتن خود ميانهرو باش و صدايت را پائین بیار كه بدترين صداها صدای خرهاست.
در چارچوب قضا و قدر الهی، الله خالق و مالک هرآنچه در گیتی است میباشد، او آفرینندهی تمام موجودات جهان است و رفتاری که هر جاندار از خود نشان میدهد، برگرفته از مشیت الله میباشد، او کسی است که خلق نمود و شکل بخشید و مخلوقش را به سوی سرنوشتی که برایش تعیین نمود، سوق داد:
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلی ﴿اعلی/۱﴾ نام پروردگار بلند مرتبه ات را منزه دار.
الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى ﴿اعلی/۲﴾ همان كه خلق نمود و هماهنگى بخشید.
وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَىاعلی/3) ) وهمان كس كه (برای مخلوقش) تقديری مشخص كرد و (بسوی آن تقدیر )هدايت فرمود.
آیا در اینجا الله خر را برای مورد تمسخر قرار دادن خلق نمود؟
اگر نه پس چرا هر دو مثالی که از خرها بیان نموده است، مثال تمسخرآمیز است؟
۳ نظر:
باسلام
وسپاس
من محقق نیستم و کسی هم نیستم که کورکورانه بخواهم جانبداری کنم وتعصبی هم ندارم. اما فکر میکنم درجمله نخست منظور این است که یهود به تورات عمل نمی کنند بنابراین مانند باری است که برالاغ زمانی میگذارند وزمانی برمیدارند وخود الاغ برپایه اینکه حیوانیست بی عقل وتدبیرکه ازبارخود هیچ ادراکی ندارد.نمونه دوم تقبیح بلند سخن گفتن ودادزدن است که لقمان این جمله راگفته است وگفتارخدا نیست وزشتی صدای الاغ ازدیدگاه انسان است وگرنه هیچ مخلوق زشتی دراین دنیا وجود ندارد
تمامی مخلوقات خداوند در جای خود مفید ولازمند هدف از خلقت الاغ باربری وخدمت به انسان است اما خداوند بین موجودات خود تفاوت قائل شده است وبعضی را بر بعضی برتری داده وبعضی را مسخر دیگری قرار داده چون خلقت انسان بسیار بالاتر واز لحلظ درک وشعوردر مرتبه بالاتری قرار داده شده پس مقایسه او با موجودی بمراتب پاینتر از او در واقع یک نوع توهین به ان موجود برتر است چنانچه گاهی اوقات این موجود برتر انقدر نادانی وناسپاسی با وجود داشتن درک وشعوراز خود نشان میدهد که خداوند او را از چهار پایان گمراه تر میداند
هر موجودی را که خداوند افریده برای هدفی خاص افریده واستعداد وتوانمدی وطبعا درک وفهم ان موجود را در حد هدف خلقتش قرار داده وهمچنین توقع وانتظار خداوند از ان مخلوق در حد ومیزان ان چیزی است که به او اعطا نموده هدف از خلقت الاغ در خدمت انسان بودن وبار بردن است مسلم است خلقت چنین موجودی باید از سطح درک بسیار پایینی برخوردار باشد در عین حال صبور وتنومند واین حکم واراده خداوند است طبیعتا از چنین موجودی انتظار تفکر واندیشیدن انتظاری بیهوده وجاهلانه است اما موجودی مانند انسان در مرتبه ای بالاتر بوده واندیشه وتفکراو با توجه به خلقتش وانچه را که خداوند به او اعطا کرده برای تفکر واندیشیدن ونیازمندیهای بسیاری که مختص او قرار داده لزوما توقعات وانتظارات از او هم در مرتبه ای بالاتر قرار دارد .چنانچه انسان مطابق داده ها انتظارات را براورده ننماید او را با موجودی درسطح پایین تر از او مقایسه میکنند که توهینی بزرگ است یعنی با وجودیکه به تو امتیازات بیشتری اعطا گردیده اما انتظارات را در حد امتیازات براورده نساخته ای وان چیزی که از تو انتظار میرفت ئر حد یک انسان نبوده بلکه در حد یک چهارپا بوده که امتیازات داد ه شده به او بسیار کمتراز تو بوده اما عملکرد هر دوی شما در یک حد بوده ودر مواردی عملکرذ مثبت ومورد انتظار تو حتی از ان چهارپا هم ا کمتر بوده
ارسال یک نظر