برای بیان اهمیت کعبه همین بس که محمد ابن عبدالله بیان مینماید: همانا نگاه کردن به کعبه عبادت است.
کعبه در اسلام به نامهای گوناگونی خوانده میگردد:
بیت المعمور:
وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ (طور / 4) سوگند به بیت المعمور
بیت العتیق:
لَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ مَحِلُّهَا إِلَى الْبَيْتِ الْعَتِيقِ (حج/33) در حيوانات قرباني منافعي براي شما تا زمان معين (روز ذبح آنها) است، سپس محل ذبح آن بیت العتیق خواهد بود.
بیت الحرام:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْيَ وَلاَ الْقَلآئِدَ وَلا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (مائده/2) اى كسانى كه ايمان آوردهايد حرمت شعاير خدا و ماه حرام و قربانى بىنشان و قربانيهاى گردنبنددار و راهيان بيت الحرام را كه فضل و خشنودى پروردگار خود را مىطلبند نگه داريد و چون از احرام بيرون آمديد [مىتوانيد] شكار كنيد و البته نبايد كينهتوزى گروهى كه شما را از مسجد الحرام باز داشتند شما را به تعدى وادارد و در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد و در گناه و تعدى دستيار هم نشويد و از خدا پروا كنيد كه خدا سخت كيفر است.
این خانه چندین بار تجدید بنا شده است:
1 - 5 سال پیش از اینکه محمد ابن عبدالله خود را فرستادهی خدائی بنام الله بداند.
تا پیش از این، این خانه دارای سقف نبود و همین امر باعث دزدیده شدن جواهرات و سایر هدایائی که مردم برای خدایان خویش (بتها) نذر میکردند.
2- سال 65 هجری توسط عبدالله ابن زبیر.
محمد ابن عبدالله دوست داشت شکل این خانه را تغییر دهد، اما از واکنش قریش(قبیلهی خود او که مسئولیت نگهداری از این خانه را بر عهده داشتند) میترسید؛ عبدالله ابن زبیر این خانه را آنگونه که محمد دوست داشت بنا نمود.
3- حجاج این یوسف هم این خانه را دوباره تخریب نمود و مانند زمان قریش تجدید بنا کرد.
4- سلطان مراد عثمانی در سال 1040 هجری(قمری) و این زمانی بود که سیل به این خانه آسیب جدی را وارد کرده بود.
5- ملک فهد بن عبدالعزیز سال 1417 هجری (قمری).
ارتفاع این خانه در حدود 14 متر است که به ضلعهای آن به شرح زیر میباشد:
ضلع شرقی 14/80 متر.
ضلع غربی آن 12/11 متر.
ضلع شمالی آن (سمت حجر اسماعیل) 11/28 متر.
ضلع جنوبی آن(سمت حجرالاسود و رکن یمانی) 12/11 متر.
مقدار طلای بکار گرفته شده جهت ساخت دو دروازهی آن در حدود 280 کیلو گرم با خلوص 99/99 میباشد.(1)
کعبه دارای لباسی است که تقریبا 670 کیلوگرم ابریشم خالص و در حدود 150 کیلو گرم سیمهای طلای و نقره (بعنوان نخ) در آن بکار گرفته شده است و مساحت این پارچه در حدود 658 متر مربع میباشد.
این پارچه هر سال عوض میگردد، آنرا (پارچهی قبلی) به تکههای کوچکی تقسیم مینمایند و هر کدام از این تکهها را به شخصیتی اسلامی هدیه مینمایند.
در وسط این خانه سه ستون از بهترین چوبها با تزئیهائی بسیاز زیبا از طلا قرار دارند.
همانگونه که مشاهده میگردد، مسلمانان این خانه را با بهترین تزئینات ممکن آراستهاند و آن را خانهی خدا میدانند؛ خانهای که تمام عبادتهایشان را بسوی آن انجام میدهند.
چه تفاوتی است بین این خانه و بتی که معتقدان به آن، آن را سمبل خدایان خویش قلمداد مینمایند؟
البته به احتمال فراوان ایرانیان نخستین سازندگان این خانه هستند.
==============================================
(1) ویکیپدیای عربی: يرتفع عن أرض المطاف بحوالي 2.5 وارتفاع الباب 3.06 متر وعرضه 1.68 متر والباب الموجود اليوم هدية الملك خالد بن عبد العزيز وقد تم صنعه من الذهب حيث بلغ مقدار الذهب المستخدم فيه للبابين حوالي 280 كيلو جرام عيار 99.99 بتكلفة اجمالية بلغت 13 مليونا و 420 ألف ريال عدا كمية الذهب. أما مفتاح الكعبة فيودع عند بني شيبة الذين لهم سدانة الكعبة كما هي وصية النبي.
۳ نظر:
خودتان نظر بدهید؛ كدام دین صفات آفریدگار هستی را این قدر خوب توضیح داده است. اینكه گفته برایش صورت نتراشید (مادی نیست)، نزاده و زاده نشده، هیچ كس همتای او نیست، نیازمند نیست و كارهای بندگان به او سودی نمی رساند. اینها چندین درجه بالاتر از تصویری است كه پیروان ادیان دیگر در ذهن خود از آفریدگار دارند.
پیشنهاد می كنم برای خودتان صفات آفریدگار خود را جستجو كنید.
کعبه نمادوحدت اسلام است که همیشه ازطرف مخالفان به آن طعنه واردمیشود مسلمانان برای کعبه سجده نمیکنن بلکه برکعبه سجده میکنن ودرحقیقت همان الله مقتدری که قادربه همه کارهاست راعبادت میکنند و خداوند برای اینکه شعارآنان رایکی بکند آن هارادستوربه سجده براین مکان داد درغیراین صورت کعبه فقط یک سنگ است که هیچ نفع وضرری به مانمیرساند.
عبادت یعنی پرستش وپرستش دو وجهه دارد اول اجرای اوامر معبود بدون چون و چرا ووجهه دوم درخواست هر نیازی از او درخواست سلامتی در خواست روزی ودر خواست هدایت ودر خواست هر کاری که فقط از او ساخته است وهیچکس را نباید در اینکار با او شریک کرد این است معنای عبادت وپرستش هیچ مسلمانی از کعبه رزق وروزی وهدایت خود را طلب نمیکند وهمچنین انتظار ندارد که کعبه او را هدایت کند و یا دعای او را مستجاب کند بلکه کعبه یکی از ارکان مناسک حج است که طواف ان بفرموده همان افریننده که همه چیز را از او طلب میکنیم بر ما واجب گردیده وچون این خانه سمبلی از جایگاه خداوند بر روی زمین است طواف ان یعنی ابراز ارادت به صاحب ان خانه که همانا پروردگار جهانیان است لدا اینکار بر ما لازم وواجب گردیده اگر نگاهی سطحی به قران بیندازید متوجه خواهید شد که خداوند جهانیان در همه جا حضور دارد وهیچ چیزی از او مخفی نیست بنابر این چنین خدایی خود را در یک خانه محقر وکوچک محبوس نمیکند این نگاه بسیار جاهلانه ایست وهدف از طواف کعبه چیز دیگری است که شرح ان بطور مختصر رفت
ارسال یک نظر