عبدالله ابن ابی السرح یکی از باسوادان عرب بود که خط بسیار زیبائی داشت؛ او پس از اینکه اسلام آورد، از سوی محمد در زمرهی کاتبان وحی قرار گرفت؛ به کسی که وحی بیان شده از سوی محمد را به عنوان سخنان الله مینوشت کاتب وحی میگفتند.
عبدالله ابن ابی سرح در ادعای وحی او شک نمود، دلیل این شک جملاتی بود که او هنگام نوشتن قرآن میگفت و محمد هم بیان میکرد که الله مانند همین سخنانی که تو گفتی بیان نموده است، تغییرات او را سخنان وحی میدانست و آن را میپذیرفت؛ معروفترین جملهای که عبدالله ابن ابی سرح بیان کرد "فتبارک الله احسن الخالقین " است که بخشی از قرآن گردید، محمد به این جمله علاقهای خاص داشت و حتی هنگام مشاهده بدن زیبای عروسش آن را بیان نمود؛ یا در برخی دیگر از آیات به محمد پیشنهاد تغییر را میداد و او هم میپذیرفت، از این دسته تغییرات، پیشنهاد "علیما حکیما" و "غفور رحیم" است که مورد پذیرش محمد قرار میگرفت، او که از عقلا و باسواردان زمان خویش بود با مشاهدهی این موضوع یقین حاصل نمود که این سخنان از الله نیست و اسلام را رها نمود؛ وی به مکه نزد قریش فرار کرد و گفت که اگر واقعا این سخنان بر محمد از سوی الله القا میگردد پس بر من هم القا شده، این ادعای او به گوش محمد هم رسید و در پاسخ از قول الله گفت:
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوْحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَن قَالَ سَأُنزِلُ مِثْلَ مَا أَنَزلَ اللّهُ وَلَوْ تَرَى إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلآئِكَةُ بَاسِطُواْ أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُواْ أَنفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ (انعام/93) و چه کسی ستمكارتر از آن كسی است كه بر الله دروغ میبندد يا میگوید که بر من وحى شده در حالى كه چيزى بر او وحى نشده باشد و آن كسی که میگوید مانند آن چیزی که الله نازل کرد من نیز نازل خواهم کرد و اگر ستمكاران را در گردابهاى مرگ میدیدی كه فرشتگان (در حالی که) دستهایشان را باز کرده (میگویند) جانهایتان را بيرون کنید، امروز به خاطر آنچه که به ناحق بر الله میگفتید و خودبزرگ بینی میکردید به صورت خوارکنندهای شکنجه خواهی شد.
طبری در تفسیر همین آیه میگوید:
این آیه دربارهی عبدالله بن سعد بن ابی سرح نازل شد، او کاتب پیامبر بود و هنگامی که به او " عزیز حکیم" دیکته میشد او " غفور رحیم" را مینوشت، او تغییر میداد سپس آن را میخواند؛ وی از اسلام بازگشت و به قریش پیوست، و به آنان گفت که "عزیز حکیم" بر او نازل میشد و تغییرش میدادم وآنچه که مینوشتم را میخواندم. (1)
طبری در ادامه میگوید:
او برای پیامبر مینوشت و اگر به او "سمیعا علیما" دیکته میشد وی "علیما حکیما" را مینوشت و اگر پیامبر میگفت "علیما حکیما" او "سمیعا علیما" را مینوشت، پس شک کرد و کافر شد و گفت: اگر بر محمد وحی میشود بر من هم وحی میگردد، اگر الله بر او نازل میکند بر من هم مانند او نازل میکند، محمد گفت "سمیعا علیما" و من گفتم "علیما حکیما"؛ پس به مشرکین پیوست. (2)
قرطبی از مفسران بزرگ و به نام اسلامی در تفسیر همین آیه میگوید:
منظور عبدالله بن ابی سرح میباشد او برای پیامبر وحی مینوشت سپس مرتد گردید و به مشرکین پیوست، موضوع این بود هنگامی که آیهی سوره مؤمنون " و لقد خلقنا الانسان من سلاله من طین" (شرح آیه و تناقضات آن با سایر آیات) نازل گردید، پیامبر او را خواست و به دیکته کرد تا بنویسد، پس از اینکه تا " ثم انسأناه خلقا آخر" به پایان رسید، عبدالله ابن ابی سرح از شرح خلقت انسان به حیرت افتاد و گفت: "فتبارک الله احسن الخالقین (3)"، پس رسول الله (ص) گفت: این است همان چیزی که بر من نازل شد، پس عبدالله شک کرد و گفت: "اگر محمد صادق است پس بر من هم مانند او وحی میگردد و اگر دروغگوست پس من هم مانند آن چیزی که او میگوید گفتم؛ بنابراین او از اسلام مرتد گردید... و در ادامه میگوید "هنگامی که رسول الله مکه را فتح نمود و وارد آن شد، دستور به کشتن او و کشتن عبدالله بن خطل و مقیس بنسبابه را داد ولو اینکه آنان را پشت پرده خانه کعبه یافتید، او هم فرار میکند و به برادر شیریاش، عثمان ابن عفان پناه برد؛ عثمان او را پنهان نمود تا اینکه پس از آرامش مکه نزد رسول الله (ص) رسید و عثمان درخواست امان برای او از رسول الله را نمود، پس رسول الله مدت زیادی ساکت شد و گفت: بله؛ هنگامی که عثمان رفت، رسول الله (ص) گفت "من ساکت شدم تا یکی از شما گردنش را بزند، مردی از انصار گفت "پس چرا به من (با چشم) اشاره نکردی ای رسول الله؟ گفت: برای پیامبران شایسته نیست که چشم خیانتکار داشته باشند؛ ابوعمر گفت: عبدالله بن ابی سرح زمان فتح مکه مسلمان شد او از نجیبان و هوشمندان دارای کرامت از قریش بود... سپس عثمان در سال 25 هجری او را استاندار مصر نمود و در سال 27 هجری آفریقا را فتح نمود، وی پس از مرگ عثمان نه با علی بیعت نمود و نه با معاویه و پیش از اینکه مردم حول معاویه جمع شوند در سال 36 یا 36 هجری در آفریقا از دنیا رفت. (4)
بغوی که از مفسران بزرگ و به نام اسلامی است (او ایرانی و متولد بغ شهری میان هرات و مرو) نیر نظری مشابه قرطبی دارد (5)
در تفسیر المیزان جلد 7 صفحه 305 هم همین مضمون آمده است:
همانا عبدالله بن سعد بن ابی السرح برادر شیری عثمان ابن عفان بود که به مدینه قدم گذاشت و مسلمان شد، او خط بسیار زیبائی داشت؛ هنگامی که وحی نازل میشد، رسول الله به او دیکته میکرد، پس اگر رسول الله (ص) "والله سمیع بصیر" او "سمیع علیم" مینوشت و اگر میگفت "والله بما تعملون خبیر" بصیر مینوشت و میان "تاء" و "یاء" فرق میگذاشت و رسول الله (ص) گفت: او بینظیر است.
پس مرتد کافر شد و به مکه بازگشت و به قریش گفت: " سوگند به الله که محمد نمیداند آنچه که میگوید و من مانند آنچه که او میگوید، میگویم و او منکر آنچه که من گفتم نمیشود، من مانند آنچه که او نازل میکند، نازل میکنم؛ پس الله بر پیامبرش (ص) این آیه را نازل کرد " وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوْحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ... (انعام/93) (6)
دلایل بالا بهترین دلیل بر ساختگی و بودن قرآن و سادگی زیاد آن است؛ مسلمین همین سادگی بیش از حد آن را اعجاز میدانند.====================================
(1) نزلت فی عبد الله بن سعد بن أبي سرح كان كتب للنبي (ص) ، وكان فيما يملى "عزيز حكيم" فيكتب "غفور رحيم" فيغيره، ثم يقرأ عليه "كذا وكذا" لما حول فيقول "نعم ، سواء"؛ فرجع عن الاسلام و لحق بقريش و قال لهم لقد كان ينزل عليه " عزيز حكيم" فأحوله، ثم أقرأ ما كتبت.
(2) وكان يكتب للنبي (ص) فكان إذا املى عليه " سميعا عليما " كتب هو " عليما حكيما " و اذا قال " عليما حكيما " كتب" سميعا عليما " فشک و كفر، و قال: ان كان محمد يوحى اليه فقد اوحی إلی ، و ان كان الله ينزله فقد انزلت مثل ما انزل الله، قال محمد: " سميعا عليما " فقلت أنا " عليما حكيما "؛ فلحق بالمشركين.
(3) ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ (مومنون/14) آنگاه نطفه را به صورت خون بسته و سپس خون بسته را به صورت گوشت پاره درآورديم، و سپس گوشت پاره را استخواندار كرديم و آنگاه بر استخوانها پردهاى گوشت پوشانديم، آنگاه آن را به صورت آفرينشى ديگر پديد آورديم، بزرگا خداوندا كه بهترين آفرينندگان است. شرح ادعای مسلمین در اعجاز همین آیه
(4) و من اظلم ممن قال سأنزل، و المراد عبد الله بن أبی سرح الذی كان يكتب الوحی لرسول الله (ص)، ثم ارتد و لحق بالمشركين و سبب ذلک فيما ذكر المفسرون انه لما نزلت الایه التی فی المؤمنون "و لقد خلقنا الإنسان من سلالة من طين" دعاه النبی (ص) فاملاها عليه؛ فلما انتهى الى قوله ثم أنشأناه خلقا آخر، عجب عبد الله فی تفصيل خلق الإنسان فقال : فتبارك الله أحسن الخالقين؛ فقال رسول الله (ص): وهكذا انزلت علی فشک عبد الله حينئذ و قال: لئن كان محمد صادقا، لقد أوحی إلی كما أوحی إليه ، و لئن كان كاذبا، لقد قلت كما قال؛ فارتد عن الاسلام و لحق بالمشركين. .. فلما دخل رسول الله (ص) مكه امر بقتله و قتل عبدالله بن خطل و مقيس بن صبابه و لو وجدوا تحت استار الكعبه ففر عبد الله بن ابی سرح الى عثمان رضی الله عنه ، و كان اخاه من الرضاعه، ارضعت مه عثمان فغيبه عثمان حتى اتى به رسول الله (ص) بعد ما اطمان اهل مكه فاستامنه له فصمت رسول الله (ص) صمت طويلا ثم قال "نعم . فلما انصرف عثمان قال رسول الله (ص) : ما صمت الا ليقوم اليه بعضكم فيضرب عنقه . قال رجل من الانصار "فهلا اومات الی يا رسول الله ؟ فقال :ان النبی لا ينبغی ان تكون له خائنه الاعين . قال ابو عمر "و اسلم عبد الله بن سعد بن ابی سرح ايام الفتح فحسن اسلامه ، و لم يظهر منه ما ينكر عليه بعد ذلک و هو احد النجباء العقلاء الكرماء من قريش و فارس بنی عامر بن لوی المعدود فيهم ، ثم ولاه عثمان بعد ذلک مصر سنه خمس وعشرين و فتح على يديه افريقيه سنه سبع وعشرين و غزا منها الاساود من ارض النوبه سنة احدى و ثلاثين ، و هو هادنهم الهدنه الباقيه الى اليوم و غزا الصواری من ارض الروم سنه اربع و ثلاثين فلما رجع من وفاداته منعه ابن ابی حذیفه من دخول الفسطاط، فمضى الى عسقلان فاقام فيها حتى قتل عثمان و قيل بل اقام بالرمله حتى مات فارا من الفتنه و دعا ربه فقال : اللهم اجعل خاتمه عملی صلاه الصبح فتوضأ ثم صلى فقرا في الرکعه الاولى بام القرآن والعاديات وفی الثانيه بام القرآن و سوره ثم سلم عن يمينه ثم ذهب يسلم عن يساره فقبض الله روحه . ذكر ذلک كله يزيد بن ابی حبيب و غيره و لم يبايع لعلی و لا لمعاويه و كانت وفاته قبل اجتماع الناس على معاويه و قيل انه توفی بافريقيه . والصحيح انه توفی بعسقلان سنة ست او سبع و ثلاثين و قيل سنه ست و ثلاثين .
(5) نزلت فی عبد الله بن سعد بن أبي سرح و كان قد اسلم و كان يكتب للنبی (ص) و كان اذ املى عليه "سميعا بصيرا" كتب عليما حكيما ، وإذا قال : عليما حكيما ، كتب" غفورا رحيما"، فلما نزلت " ولقد خلقنا الإنسان من سلالة من طين " املاها عليه رسول الله (ص) فعجب عبد الله من تفصيل خلق الإنسان ، فقال : تبارك الله أحسن الخالقين ، فقال النبی (ص) : اكتبها فهكذا نزلت ، فشک عبد الله و قال " لئن كان محمد صادقا فقد اوحی الی كما أوحی اليه ، فارتد عن الاسلام و لحق بالمشركين.
(6) ان عبد الله بن سعد بن ابی السرح، كان اخا لعثمان من الرضاعه؛ قدم الى المدينه و اسلم و كان له خط حسن، و كان اذا نزل الوحی على رسول الله (ص): دعاه ليكتب ما نزل عليه فكان اذا قال له رسول الله (ص) "والله سميع بصير يكتب سميع عليم"، و اذا قال" و الله بما تعملون خبير" يكتب بصير وكان يفرق بين التاء والياء، و كان رسول الله(ص) يقول: هو واحد.
فارتد كافرا و رجع مكه و قال لقريش" و الله ما يدرى محمد ما يقول أنا أقول مثل ما يقول فلا ينكرعلى ذلک فانا انزل مثل ما انزل الله فانزل الله على نبيه (ص) فی ذلک، " وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوْحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ... (انعام/93)
عبدالله ابن ابی سرح در ادعای وحی او شک نمود، دلیل این شک جملاتی بود که او هنگام نوشتن قرآن میگفت و محمد هم بیان میکرد که الله مانند همین سخنانی که تو گفتی بیان نموده است، تغییرات او را سخنان وحی میدانست و آن را میپذیرفت؛ معروفترین جملهای که عبدالله ابن ابی سرح بیان کرد "فتبارک الله احسن الخالقین " است که بخشی از قرآن گردید، محمد به این جمله علاقهای خاص داشت و حتی هنگام مشاهده بدن زیبای عروسش آن را بیان نمود؛ یا در برخی دیگر از آیات به محمد پیشنهاد تغییر را میداد و او هم میپذیرفت، از این دسته تغییرات، پیشنهاد "علیما حکیما" و "غفور رحیم" است که مورد پذیرش محمد قرار میگرفت، او که از عقلا و باسواردان زمان خویش بود با مشاهدهی این موضوع یقین حاصل نمود که این سخنان از الله نیست و اسلام را رها نمود؛ وی به مکه نزد قریش فرار کرد و گفت که اگر واقعا این سخنان بر محمد از سوی الله القا میگردد پس بر من هم القا شده، این ادعای او به گوش محمد هم رسید و در پاسخ از قول الله گفت:
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوْحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَن قَالَ سَأُنزِلُ مِثْلَ مَا أَنَزلَ اللّهُ وَلَوْ تَرَى إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلآئِكَةُ بَاسِطُواْ أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُواْ أَنفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ (انعام/93) و چه کسی ستمكارتر از آن كسی است كه بر الله دروغ میبندد يا میگوید که بر من وحى شده در حالى كه چيزى بر او وحى نشده باشد و آن كسی که میگوید مانند آن چیزی که الله نازل کرد من نیز نازل خواهم کرد و اگر ستمكاران را در گردابهاى مرگ میدیدی كه فرشتگان (در حالی که) دستهایشان را باز کرده (میگویند) جانهایتان را بيرون کنید، امروز به خاطر آنچه که به ناحق بر الله میگفتید و خودبزرگ بینی میکردید به صورت خوارکنندهای شکنجه خواهی شد.
طبری در تفسیر همین آیه میگوید:
این آیه دربارهی عبدالله بن سعد بن ابی سرح نازل شد، او کاتب پیامبر بود و هنگامی که به او " عزیز حکیم" دیکته میشد او " غفور رحیم" را مینوشت، او تغییر میداد سپس آن را میخواند؛ وی از اسلام بازگشت و به قریش پیوست، و به آنان گفت که "عزیز حکیم" بر او نازل میشد و تغییرش میدادم وآنچه که مینوشتم را میخواندم. (1)
طبری در ادامه میگوید:
او برای پیامبر مینوشت و اگر به او "سمیعا علیما" دیکته میشد وی "علیما حکیما" را مینوشت و اگر پیامبر میگفت "علیما حکیما" او "سمیعا علیما" را مینوشت، پس شک کرد و کافر شد و گفت: اگر بر محمد وحی میشود بر من هم وحی میگردد، اگر الله بر او نازل میکند بر من هم مانند او نازل میکند، محمد گفت "سمیعا علیما" و من گفتم "علیما حکیما"؛ پس به مشرکین پیوست. (2)
قرطبی از مفسران بزرگ و به نام اسلامی در تفسیر همین آیه میگوید:
منظور عبدالله بن ابی سرح میباشد او برای پیامبر وحی مینوشت سپس مرتد گردید و به مشرکین پیوست، موضوع این بود هنگامی که آیهی سوره مؤمنون " و لقد خلقنا الانسان من سلاله من طین" (شرح آیه و تناقضات آن با سایر آیات) نازل گردید، پیامبر او را خواست و به دیکته کرد تا بنویسد، پس از اینکه تا " ثم انسأناه خلقا آخر" به پایان رسید، عبدالله ابن ابی سرح از شرح خلقت انسان به حیرت افتاد و گفت: "فتبارک الله احسن الخالقین (3)"، پس رسول الله (ص) گفت: این است همان چیزی که بر من نازل شد، پس عبدالله شک کرد و گفت: "اگر محمد صادق است پس بر من هم مانند او وحی میگردد و اگر دروغگوست پس من هم مانند آن چیزی که او میگوید گفتم؛ بنابراین او از اسلام مرتد گردید... و در ادامه میگوید "هنگامی که رسول الله مکه را فتح نمود و وارد آن شد، دستور به کشتن او و کشتن عبدالله بن خطل و مقیس بنسبابه را داد ولو اینکه آنان را پشت پرده خانه کعبه یافتید، او هم فرار میکند و به برادر شیریاش، عثمان ابن عفان پناه برد؛ عثمان او را پنهان نمود تا اینکه پس از آرامش مکه نزد رسول الله (ص) رسید و عثمان درخواست امان برای او از رسول الله را نمود، پس رسول الله مدت زیادی ساکت شد و گفت: بله؛ هنگامی که عثمان رفت، رسول الله (ص) گفت "من ساکت شدم تا یکی از شما گردنش را بزند، مردی از انصار گفت "پس چرا به من (با چشم) اشاره نکردی ای رسول الله؟ گفت: برای پیامبران شایسته نیست که چشم خیانتکار داشته باشند؛ ابوعمر گفت: عبدالله بن ابی سرح زمان فتح مکه مسلمان شد او از نجیبان و هوشمندان دارای کرامت از قریش بود... سپس عثمان در سال 25 هجری او را استاندار مصر نمود و در سال 27 هجری آفریقا را فتح نمود، وی پس از مرگ عثمان نه با علی بیعت نمود و نه با معاویه و پیش از اینکه مردم حول معاویه جمع شوند در سال 36 یا 36 هجری در آفریقا از دنیا رفت. (4)
بغوی که از مفسران بزرگ و به نام اسلامی است (او ایرانی و متولد بغ شهری میان هرات و مرو) نیر نظری مشابه قرطبی دارد (5)
در تفسیر المیزان جلد 7 صفحه 305 هم همین مضمون آمده است:
همانا عبدالله بن سعد بن ابی السرح برادر شیری عثمان ابن عفان بود که به مدینه قدم گذاشت و مسلمان شد، او خط بسیار زیبائی داشت؛ هنگامی که وحی نازل میشد، رسول الله به او دیکته میکرد، پس اگر رسول الله (ص) "والله سمیع بصیر" او "سمیع علیم" مینوشت و اگر میگفت "والله بما تعملون خبیر" بصیر مینوشت و میان "تاء" و "یاء" فرق میگذاشت و رسول الله (ص) گفت: او بینظیر است.
پس مرتد کافر شد و به مکه بازگشت و به قریش گفت: " سوگند به الله که محمد نمیداند آنچه که میگوید و من مانند آنچه که او میگوید، میگویم و او منکر آنچه که من گفتم نمیشود، من مانند آنچه که او نازل میکند، نازل میکنم؛ پس الله بر پیامبرش (ص) این آیه را نازل کرد " وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوْحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ... (انعام/93) (6)
دلایل بالا بهترین دلیل بر ساختگی و بودن قرآن و سادگی زیاد آن است؛ مسلمین همین سادگی بیش از حد آن را اعجاز میدانند.====================================
(1) نزلت فی عبد الله بن سعد بن أبي سرح كان كتب للنبي (ص) ، وكان فيما يملى "عزيز حكيم" فيكتب "غفور رحيم" فيغيره، ثم يقرأ عليه "كذا وكذا" لما حول فيقول "نعم ، سواء"؛ فرجع عن الاسلام و لحق بقريش و قال لهم لقد كان ينزل عليه " عزيز حكيم" فأحوله، ثم أقرأ ما كتبت.
(2) وكان يكتب للنبي (ص) فكان إذا املى عليه " سميعا عليما " كتب هو " عليما حكيما " و اذا قال " عليما حكيما " كتب" سميعا عليما " فشک و كفر، و قال: ان كان محمد يوحى اليه فقد اوحی إلی ، و ان كان الله ينزله فقد انزلت مثل ما انزل الله، قال محمد: " سميعا عليما " فقلت أنا " عليما حكيما "؛ فلحق بالمشركين.
(3) ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ (مومنون/14) آنگاه نطفه را به صورت خون بسته و سپس خون بسته را به صورت گوشت پاره درآورديم، و سپس گوشت پاره را استخواندار كرديم و آنگاه بر استخوانها پردهاى گوشت پوشانديم، آنگاه آن را به صورت آفرينشى ديگر پديد آورديم، بزرگا خداوندا كه بهترين آفرينندگان است. شرح ادعای مسلمین در اعجاز همین آیه
(4) و من اظلم ممن قال سأنزل، و المراد عبد الله بن أبی سرح الذی كان يكتب الوحی لرسول الله (ص)، ثم ارتد و لحق بالمشركين و سبب ذلک فيما ذكر المفسرون انه لما نزلت الایه التی فی المؤمنون "و لقد خلقنا الإنسان من سلالة من طين" دعاه النبی (ص) فاملاها عليه؛ فلما انتهى الى قوله ثم أنشأناه خلقا آخر، عجب عبد الله فی تفصيل خلق الإنسان فقال : فتبارك الله أحسن الخالقين؛ فقال رسول الله (ص): وهكذا انزلت علی فشک عبد الله حينئذ و قال: لئن كان محمد صادقا، لقد أوحی إلی كما أوحی إليه ، و لئن كان كاذبا، لقد قلت كما قال؛ فارتد عن الاسلام و لحق بالمشركين. .. فلما دخل رسول الله (ص) مكه امر بقتله و قتل عبدالله بن خطل و مقيس بن صبابه و لو وجدوا تحت استار الكعبه ففر عبد الله بن ابی سرح الى عثمان رضی الله عنه ، و كان اخاه من الرضاعه، ارضعت مه عثمان فغيبه عثمان حتى اتى به رسول الله (ص) بعد ما اطمان اهل مكه فاستامنه له فصمت رسول الله (ص) صمت طويلا ثم قال "نعم . فلما انصرف عثمان قال رسول الله (ص) : ما صمت الا ليقوم اليه بعضكم فيضرب عنقه . قال رجل من الانصار "فهلا اومات الی يا رسول الله ؟ فقال :ان النبی لا ينبغی ان تكون له خائنه الاعين . قال ابو عمر "و اسلم عبد الله بن سعد بن ابی سرح ايام الفتح فحسن اسلامه ، و لم يظهر منه ما ينكر عليه بعد ذلک و هو احد النجباء العقلاء الكرماء من قريش و فارس بنی عامر بن لوی المعدود فيهم ، ثم ولاه عثمان بعد ذلک مصر سنه خمس وعشرين و فتح على يديه افريقيه سنه سبع وعشرين و غزا منها الاساود من ارض النوبه سنة احدى و ثلاثين ، و هو هادنهم الهدنه الباقيه الى اليوم و غزا الصواری من ارض الروم سنه اربع و ثلاثين فلما رجع من وفاداته منعه ابن ابی حذیفه من دخول الفسطاط، فمضى الى عسقلان فاقام فيها حتى قتل عثمان و قيل بل اقام بالرمله حتى مات فارا من الفتنه و دعا ربه فقال : اللهم اجعل خاتمه عملی صلاه الصبح فتوضأ ثم صلى فقرا في الرکعه الاولى بام القرآن والعاديات وفی الثانيه بام القرآن و سوره ثم سلم عن يمينه ثم ذهب يسلم عن يساره فقبض الله روحه . ذكر ذلک كله يزيد بن ابی حبيب و غيره و لم يبايع لعلی و لا لمعاويه و كانت وفاته قبل اجتماع الناس على معاويه و قيل انه توفی بافريقيه . والصحيح انه توفی بعسقلان سنة ست او سبع و ثلاثين و قيل سنه ست و ثلاثين .
(5) نزلت فی عبد الله بن سعد بن أبي سرح و كان قد اسلم و كان يكتب للنبی (ص) و كان اذ املى عليه "سميعا بصيرا" كتب عليما حكيما ، وإذا قال : عليما حكيما ، كتب" غفورا رحيما"، فلما نزلت " ولقد خلقنا الإنسان من سلالة من طين " املاها عليه رسول الله (ص) فعجب عبد الله من تفصيل خلق الإنسان ، فقال : تبارك الله أحسن الخالقين ، فقال النبی (ص) : اكتبها فهكذا نزلت ، فشک عبد الله و قال " لئن كان محمد صادقا فقد اوحی الی كما أوحی اليه ، فارتد عن الاسلام و لحق بالمشركين.
(6) ان عبد الله بن سعد بن ابی السرح، كان اخا لعثمان من الرضاعه؛ قدم الى المدينه و اسلم و كان له خط حسن، و كان اذا نزل الوحی على رسول الله (ص): دعاه ليكتب ما نزل عليه فكان اذا قال له رسول الله (ص) "والله سميع بصير يكتب سميع عليم"، و اذا قال" و الله بما تعملون خبير" يكتب بصير وكان يفرق بين التاء والياء، و كان رسول الله(ص) يقول: هو واحد.
فارتد كافرا و رجع مكه و قال لقريش" و الله ما يدرى محمد ما يقول أنا أقول مثل ما يقول فلا ينكرعلى ذلک فانا انزل مثل ما انزل الله فانزل الله على نبيه (ص) فی ذلک، " وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوْحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ... (انعام/93)
۲۰ نظر:
آیا این به معنای ساختگی بودن قرآن است یا به معنای این است که قرآن از یک نظم درونی استوار است که فردی که به ادبیات عرب مسلط باشد اگر قسمتی از یک آیه را هرگز نشنیده باشد به دلیل وجود آن هماهنگی و نظم درونی ادبی و معنوی آیه ها می تواند دنباله آیه را حدس بزند؟
اینکه آن کاتب "فتبارک الله احسن الخالقین" را پیش از محمد به زبان آورده می تواند حکایت از نظم معنوی قرآن و تسلط و گیرایی آن کاتب داشته باشد نه ساختگی بودن قرآن.
به نظر شما اگر یک فیزیکدان با توجه به نظم های طبیعت و تسلط بر مقدار شناخته شده آن بتواند بخشی دیگر از نظم ها را حدس بزند آیا این علامت ساختگی بودن آن نظم ها در طبیعت است؟
من هیچوقت ایمان درست و حسابی نداشتم اما اتفاقاً این که کاتب محمد توانسته دنباله آیه را پیش از بیان آن توسط محمد حدس بزند، ایمان مرا به قرآن بیشتر کرد. گویا در درون قرآن یک نظم معنوی وجود دارد که ساخته ذهن محمد نیست.
عجب تعصبی دارد این کسی که خود را کامران نامیده! ایه تمام شده و پس از اتمام داستان عبدالله ابن ابی سرح گفته که فتبارک الله احسن الخالقین یعنی از الله تعریف کرده و محمد هم که ظاهرا خوشش آمده همین جمله را به قرآن افزوده
جناب ناشناس ۲۳:۳۷
شما که همون موقع اونجا تشریف داشتی میشه کمی برای تعریف کنی چه موقع از روز بود، کی اومد کی رفت!
جوری با قطع و یقین حرف می زنید که انگار حودتان اونجا حضور داشتی و با چشم خودتان مشاهده فرمودید اول کی چه گفت و بعد دیگری چی گفت!
به اصل ماجرا کاری ندارم ولی به نظر می رسه واژه دیکته از فرانسه وارد زبون فارسی شده و زمان طبری و ... نبوده!
جناب ناشناس، من ترجمه کتاب طبری نوشتم، اشکالی داره که ترجمه امروزی بنویسم؟
کتاب تفسیر طبری به زبان عربی است نه فارسی که شما میفرمائید در زمان او چنین واژگانی وجود نداشته باشند. اصل مطلب هم پائین رفرنس دادم؛ شما می توانید ترجمه بهتری بنویسید، اگر املا بنویسم عربی است همون دیکته نوشتم که کاربردش بیشتر است.
با این که از خواندن این دست نوشته ها لذت می برم (دلم خنک می شه!) ولی با کمال احترام فکر می کنم راه بهتر برای رهایی از دین و مذهب و خرافات ترویج علم و دانش باشد.
اگر خواننده را به شک در لزوم وجود خدا ترغیب کنیم و با علم روز آشنا کنیم دیگر نیازی به این بحث های بی سر و ته نداریم (که تا ابد هم ادامه بدهیم به هیچکجا نمی رسیم).
مشکل اینجاست که اکثر ایرانیانی که به اسلام بدبین می شوند و تصمیم به ترک آن می گیرند در دام مسیحیت رادیکال می افتند. به وضعیت اجتماعی-سیاسی آمریکا نگاهی بیاندازید می بینید که باز هم دست آخر همان آش است و همان کاسه! بعد از آن باید چند دهه هم بیافتیم به دنبال خرافات مسیحیت رادیکال که متاسفانه پتانسیل بدتر از اسلام شدن را هم دارد!
WvuLrدرود بر دوستان آزاد اندیش در پاسخ به دوستمان کامران (اگر اسمش کامران باشد حتما جزء انسان های فرهیخته است) باید بگویم در اسلام معجزه محمد را قرآن می دانند یعنی دلیل نبوت او قرآن است همچنین باید بدانی که همه پیامبران ادعای ارتباط با خدا را دارند و مدعی هستند خدا آن قدرت (معجزه)را به آنها داده است خوب پس اگر یک عرب صرفا با سواد بتواند قرآن بنویسد پس اولا معجزه ای رخ نداده ثانیا ارتباط با خدا معنی ندارد.من نمی دانم چطور شما ریاضیات و فیزیک را با معجزه یکی کردید داستان های نظم درونی و... ولی می دانم انسان بجز عقل نیاز به کمی شجاعت هم دارد.
من خیلی وقته مطالبتو دنبال میکنم.همشون عالین.به کارت ادامه بده.
حضرت مریم س رانیزمیگفتندزناداده است - حضرت موسی س رانیزمی گفتند : قبطی راکشته وقاتل است . توچه دشمنی ای بامحمدص داری ؟!عمربه این گرانقیمتی رادراین راه میخواهی صرف کنی ؟ که چه ؟ به چه برسی ؟ عمرهمه ی ماتمام شدنیست . میگویندصدوبیست سال عمر...بالاخره صدوبیست سال هم که باشد تمام میشود . آنوقت پس اندازاین عمرت / وقت گذاشتن براین کلمات باشد ؟!
کامران _ یک زرتشتی از لاس وگاس : حضرت مریم س رانیزمیگفتندزناداده است - حضرت موسی س رانیزمی گفتند : قبطی راکشته وقاتل است . توچه دشمنی ای بامحمدص داری ؟!عمربه این گرانقیمتی رادراین راه میخواهی صرف کنی ؟ که چه ؟ به چه برسی ؟ عمرهمه ی ماتمام شدنیست . میگویندصدوبیست سال عمر...بالاخره صدوبیست سال هم که باشد تمام میشود . آنوقت پس اندازاین عمرت / وقت گذاشتن براین کلمات باشد ؟!
هدف نویسنده از وقت گذاشتن می تواند موارد زیر باشد که وقت تلف کردن نیست:
1-دستیابی به آزادی بیان و دین و عقیده از طریق روشنگری و اطلاع رسانی
2_مبارزه با ظلم و جنایت
3_ساختن زندگی بهتر برای هم نوعانش و مخصوصا فرزندان و نسل های آینده که همان مفهوم فداکاری و ایثار است که از طریق مبارزه با ظلم و برقراری قوانین انسانی در یک جامعه بدست می آید.
ارزش رسیدن به اهداف بالا اینقدر هست که وقت گذاشتن برای آن یک میلیون سال هم کم است.
حداقل چیزی که نصیب خود نویسنده می شود لذت عزت نفس و رضایت از خود است اگر در دستیابی به اهداف شمرده شده عمرش کفاف ندهد و اگر نتیجه بگیرد دیگر چه بهتر!
آقای ایرانی دیگه نیستی اتفاقی افتاده؟
از دوستان سپاسگزارم، حتما خواهم نوشت، البته مدتی است که گرفتاری زندگی کمتر اجازه می دهد، زیرا برای تهیه هر مطلب باید تمام جوانب آن را دید، مطالبی که من تهیه میکنم گرچه کوتاه هستند اما برای تهیه شان دهها ساعت وقت می گذارم.
پاینده و پیروز باشید!
سلام ، جای یک مطلب راجع به (( عصمت انبیا در قرآن )) خالی هست.فارغ از عقیده شخصی،شما مفسر خوبی هستید،خوشحال میشم نظرتون رو راجع به این عنوان هم بنویسید. اشاره به گناهان متعدد انبیا و عدم وجود چیزی تحت عنوان عصمت ذاتی (برخلاف نظر شیعه) در قرآن،موضوع جالب و حساسی خواهد بود.نمیدانم آیا درج کردنش با اهداف شما همسو هست یا نه؟ اما موضوع جالبیست و خوشحال میشم اگر نظر جنابعالی رو هم در این باره داشته باشیم.تشکر
درود بر شما، از دید اسلام انبیاء تنها در بیان پیام الله معصوم هستند نه در امور شخصی، حتی آنان هم گناه کرده اند. ایات متعددی در قرآن دال بر اشتباه کردن محمد ابن عبدالله وجود دارد، ولی در کل موضوع خوبی را پیشنهاد ددید، حتما در آینده روش کار می کنم، البته در لیست اختلافات شیعه و سنی قرار میگیرد. پاینده و پیروز باشید!
سلام و تشکر، اگر مزاحمتی برای برنامه هاتون نداره،چند دقیقه از وقتتون رو اختصاص بدید به خوندن این مطلب که خودم نوشته ام در وبلاگم
kotobb.blogspot.com
با موضوع: اهل بیت
اگر محبت کنید و نظری هم بگذارید، بیشتر ممنون میشم.
راجع به رد نظر شیعه مبنی بر عصمت انبیا،بسیار میتوان سخن گفت.فکر میکنم بر ملا شدن اینکه این ادعا خلاف قرآن است،کل مکتب شیشه ای مذکور را فرو بپاشد.خیلی هیجان دارم که مطلب شما بر ضد عصمت رو زودتر بخونم. وقتی که عصمتی برای انبیا، نباشد،عصمت امثال فاطمه و نوه نوه نوه شوهر دختر سوم از همسر اول یک نبی،چه توجیهی خواهد داشت!!
وقعا ممنون از مطالب یعنی کی می رسه که ایرانی آزاد داشته باشیم :(
با درود
از تلاش شما برای روشن کردن افکار عموم بسیار متشکرم. امیدوارم که تعصب ناآگاهانه و تقلید کورکورانه جای خودش رو به روشنفکری و تحقیق و بررسی و آگاهی بده.
لطفا ادامه بدهید. با تشکر
هسلمانهای واقعی همیشه مجوزی برای قتل و کشتن و تجاوز و غارت وو اخازی و جنایات کثیف خودشون دارند، مجوزی بنام قوانین اسلامی برگرفته از عملکرد محمد مجوزی بنام قران که صحبت کردن از ضعفها و تاریکیهای آن پایان ناپذیر است.
میشه دوست عزیز نظم معنوی رو باز کنی واسم کلا تازه بود این عبارت واسم
ارسال یک نظر